5 zasad skutecznego odchudzania

Wiele osób było, jest lub będzie na diecie odchudzającej, dlatego przedstawiam Wam kilka cennych wskazówek na co zwrócić uwagę, aby odchudzanie było skuteczne i przyniosło efekt na długo. Jako dietetyk namawiam do wprowadzenia pewnych zmian w nawykach żywieniowych na stałe. Czemu? Bo nie ma diety cud, a największy wpływ na naszą sylwetkę mają nasze codzienne wybory i przyzwyczajenia.

1. POWOLI, ALE EFEKTYWNIE

Najbardziej korzystne dla organizmu jest długofalowe podejście, czyli spadek wagi 0,3-0,5 kg tygodniowo przez okres kilku miesięcy. Badania naukowe wskazują, że drastyczne ograniczenie kalorii (diety głodówkowe) spowalnia metabolizm, a po zakończeniu restrykcyjnej diety pojawia się efekt jojo. Organizm otrzymując znów więcej pożywienia zaczyna magazynować go na wypadek następnej głodówki .

2. SMACZNIE I RÓŻNORODNIE

Na diecie odchudzającej (jak na każdej innej moim zdaniem) posiłki muszą być smaczne, bo jeśli nie to szybko przyjdzie zniechęcenie. Niech każdy posiłek będzie pięknie podany, udekorowany jak w najdroższej restauracji…to nic nie kosztuje (może 3 minuty naszej zabawy). Im bardziej urozmaicona dieta tym ciekawiej, a co ważniejsze, tym łatwiej zaspokoić zapotrzebowanie na potrzebne składniki pokarmowe. Dlatego trzeba sięgać po najróżniejsze produkty, pod warunkiem, że są niskoprzetworzone… czyli wszystkie warzywa, owoce, kasze, makarony razowe, mąki z mniej popularnych zbóż, orzechy, nasiona, oleje, produkty nabiałowe, jaja, mięsa, ryby, strączki. Im więcej kuchni domowej, przez co rozumiem gotowanie w domu produktów nieprzetworzonych tym bardziej naturalnie i zdrowo.

3. PLAN DZIAŁANIA

Plan musi być. Polecam Wam przeanalizować dotychczasową dietę (najlepiej z dietetykiem). Kiedy wiemy co jest w naszej diecie dobre, i nad czym trzeba popracować wtedy zaczynamy działanie według ustalonego planu. Małymi kroczkami więcej się osiągnie, bo nazywając konkretnie co poprawiamy i w jaki (mierzalny) sposób to robimy, możemy z łatwością ocenić postępy. Nie mów sobie „od jutra zacznę ćwiczyć”, ale ustal konkretnie „2 razy w tygodniu: w poniedziałek i czwartek od 11.00 do 12.00 jeżdżę na rowerze”.

4. MOTYWACJA

Przed każdą zmianą organizm się broni, więc dobrze być zmotywowanym do działania. Pamiętajmy, że nawyki trudno się zmienia, ale kiedy wiemy jak je zmienić to połowa sukcesu. W mojej pracy skupiam się na dostosowaniu diety do możliwości pacjenta i razem pracujemy nad zmianą nawyków. Zapewne nie chcesz błyskawicznie schudnąć, aby jeszcze szybciej dorobić się efektu jojo, dlatego najlepszą opcją jest wprowadzenie zdrowych nawyków żywieniowych na co dzień.

5. WSPARCIE

Każdy z nas potrzebuje wsparcia w chwilach kiedy podejmuje jakieś wyzwanie. Myślę, że rozmowa z najbliższymi o tym co planujemy, dlaczego i jak, pomoże nam wytrwać w nowej sytuacji. Uświadomienie bliskim, że chcemy coś zmienić w żywieniu może być dobrym sposobem na pokusy przy wspólnych spotkaniach i świątecznych ucztach. Niekiedy odchudzanie we dwójkę (np. z partnerem lub przyjaciółką) mobilizuje obie strony i daje wiele korzyści. Wspólne gotowanie czy organizowanie aktywności fizycznych jest łatwiejsze i przyjemniejsze.




5 zasad skutecznego odchudzania