Co z tym glutenem?

Gluten to jeden z bardziej popularnych tematów dietetycznych ostatnich lat. Dlatego warto dowiedzieć się czym właściwie jest gluten, w jakich produktach można go znaleźć oraz kiedy należy go wykluczyć z diety.


Gluten to substancja niejednorodna, 70-90% suchej masy to białka, dlatego powszechnie zalicza się go do grupy białek, ale częściowo w składzie znajdują się też części cukrowe, tłuszczowe i sole mineralne. To co istotne to jego właściwości: po połączeniu z wodą jest elastyczny i rozciągliwy, sprawia, że chleb z mąki glutenowej jest pulchny.

W diecie gluten możemy znaleźć w kilku zbożach: pszenicy, jęczmieniu, życie. Owies często jest zanieczyszczony glutenem więc kupując płatki owsiane należy zwrócić uwagę, aby były bezglutenowe. Osoby szukające produktów bezglutenowych mają dość duży wybór.
Na rynku dostępne są produkty, które naturalnie nie zawierają w składzie glutenu, są to: amarantus, proso, gryka, komosa ryżowa, rośliny strączkowe, maniok, ziemniaki, tapioka, sorgo, mączka chleba świętojańskiego, kasztany jadalne, topinambur, len, dość przyjazne są też ryż i kukurydza.

UWAGA WAŻNE: na diecie bezglutenowej produkty są bezpieczne w 100% jeśli na opakowaniu widnieje przekreślony kłos, chyba, że naturalnie nie zawierają glutenu. Warto czytać etykiety, na których producent ma obowiązek oznaczyć produkty śladowe, pochodzące z zanieczyszczeń

Jak widać lista produktów bez glutenu jest dość długa więc osoby na diecie bezglutenowej mają możliwość komponowania ciekawych potraw.
A kiedy należy zrezygnować z diety z glutenu? Na pewno nie warto robić tego pod wpływem mody czy impulsu. Zboża glutenowe mają wiele wartości odżywczych, dlatego przejście na dietę bezglutenową powinno być uargumentowane diagnozą na podstawie testów alergologicznych.


Kiedy trzeba bezwzględnie stosować dietę bez glutenu?

W chorobie trzewnej, czyli celiakii już do końca życia należy żywić się bez glutenu. Wśród chorób glutenozależnych wymienia się jeszcze inne: nietolerancja glutenu, alergia na gluten, choroba Duhringa.
W przypadku tych chorób zaleca się również dietę bezglutenową.
W wielu schorzeniach przewodu pokarmowego warto rozważyć dietę niskoglutenową, są to m.in.: stany zapalne błony śluzowej jelit, zespół jelita drażliwego, przewlekłe zaparcia, wzdęcia, otyłość.

Podsumowując,
proponuję zapoznać się z listą produktów bezglutenowych i zaczerpnąć inspiracji, aby urozmaicić dietę w wartościowe produkty bezglutenowe. W przypadku osób, które czują się źle po spożyciu glutenu, rozważcie wykonanie badań, które potwierdzą czy nie tolerujecie glutenu.

G

Co z tym glutenem?