Dieta rotacyjna

Dla wielu osób z alergią dieta rotacyjna jest pomocnym sposobem żywienia, który wycisza układ odpornościowy oraz może być wykorzystany w celach diagnostycznych dotyczących alergenów.

Na czym polega dieta rotacyjna?

Dieta rotacyjna polega na spożywaniu produktów z różnych rodzin botanicznych i klas zoologicznych w cyklu 4 dniowym. Co w praktyce opiera się na tym, że jeśli zjadamy w poniedziałek kaszę gryczaną, to przez kolejne trzy dni wykluczamy ją z jadłospisu i dopiero w piątek znów możemy spożyć produkty z gryki.

Dieta działa przeciwzapalnie i ma na celu wyciszenie reakcji nadwrażliwości na uczulające produkty (np. te które reagują krzyżowo i są niewskazane do spożycia w czasie pylenia danych roślin).
Ważne jest, aby jadłospis w czasie trwania diety opierał się na różnorodnych produktach, dozwolonych danego dnia w formie jak najmniej przetworzonej oraz wysokiej jakości, co pozwala na minimalizowanie spożycia szkodliwych ksenobiotyków.
Do ksenobiotyków zalicza się dodatki do żywności, pozostałości pestycydów, leki, kosmetyki, piorące środki chemiczne.

Dieta rotacyjna restrykcyjna wyklucza spożycie glutenu, nabiału i cukru
przez 1-3 miesiące, dlatego powinna być indywidualnie dopasowana do pacjenta, najlepiej stworzona przez wykwalifikowanego dietetyka, co pozwoli uniknąć niedoborów żywieniowych. Łagodniejsze formy stosowania diety polegają na włączaniu konkretnych produktów co 4 dzień, a nie całych grup rodzin botanicznych czy klas zoologicznych.

Stosowanie diety rotacyjnej.

Najprościej przedstawić schemat stosowania diety rotacyjnej poprzez podział produktów na rodziny botaniczne i klasy zoologiczne. Następnie stosuje się zasadę o spożywaniu produktów z danej rodziny/klasy co 4 dzień. Przykładowo podział może wyglądać tak jak poniżej:

1 dzień
Drób: jajka, indyk, kurczak, kaczka, gęś
Tłuszcze: olej ryżowy, olej słonecznikowy, olej dyniowy, olej lniany, olej krokoszowy, smalec gęsi
Trawy: kukurydza, owies, proso-kasza jaglana, ryż
Złożone: cykoria, endywia, estragon, sałata, rumianek, słonecznik, skorzonera, karczochy, krwawnik, mniszek, ostropest, topinambur
Liliowate: cebula, czosnek, por, szczypiorek, szparagi
Dyniowate: cukinia, melon, dynia, ogórki, arbuz, kabaczek
Makowate: mak
Rutowate: cytryna
Bananowate: banan
Bukowate: kasztany jadalne
Nadnerczowate: mango
Dereniowate: dereń jadalny
Piżmaczkowate: bez lekarski
Lnowate: siemię lniane
Imbirowate: imbir, kardamon, kurkuma
Mirtowate: ziele angielskie, goździkowiec korzenny
Marzanowate: kawa
2 dzień
Strączkowe: cieciorka (ciecierzyca), fasola, bób, groch, soja, soczewica,
fasolka szparagowa
Tłuszcze: oliwa z oliwek
Rdestowate: gryka, rabarbar, szczaw
Baldaszkowate: kmin, koperek, koper włoski, lubczyk, marchew, pasternak, pietruszka, seler, seler naciowy, natka pietruszki
Wrzosowate: czarna jagoda, borówka
Wargowe: bazylia, oregano, cząber, majeranek, mięta, melisa, rozmaryn, tymianek, szałwia
Oliwkowate: oliwki
Kaki
Orzechy włoskie
3 dzień
Ssaki: królik, jagnięcina, wieprzowina, dziczyzna
Tłuszcze: olej rzepakowy
Krzyżowe: brokuły, kalafior, brukselka, gorczyca, jarmuż, kalarepa, kapusta biała, pekińska, czerwona, włoska, rzepak, rzodkiewki
Psiankowate: pomidory, papryka, ziemniaki, bakłażan
Skalnicowate: agrest, porzeczka
Kameliowate: herbata
Kozłowate: roszponka
Mango, nerkowce, pistacje
4 dzień
Ryby
Tłuszcze: olej kokosowy
Grzyby jadalne
Kosmowate: botwinka, burak, szpinak
Wawrzynowate: awokado, cynamon, liść laurowy
Powojowate: bataty
Różowate: wiśnie, brzoskwinia, dzika róża, jabłka, gruszki, czereśnie, śliwki, morele, jeżyny, maliny, pigwa, migdał
Palcowate: daktyle, orzechy kokosowe
Winoroślowate: winogrona, rodzynki
Amarantus, komosa ryżowa

Dieta rotacyjna jako diagnoza alergenów

Dieta, która opiera się na rotacji produktami co czwarty dzień może pomóc w zdiagnozowaniu alergenów. Ważne, aby w trakcie prowadzenia diety prowadzić dziennik obserwacji. Po spożyciu pokarmu zawierającego alergen zapisuje się wszelkie objawy. Wtedy wiemy jakie alergeny sprawdzić w planowanych badaniach.

Kropka B., Pokonaj alergię. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, Wydawnictwo Rodzina, Skoczów, 2014.

Kropka B., Ugotuj sobie zdrowie. Najskuteczniejsza dieta rotacyjna, Bielsko-Biała, Pascal, 2017.

Dieta rotacyjna