Hashimoto – gdy tarczyca staje się wrogiem

Coraz więcej osób, głównie kobiet zmaga się z chorobą Hashimoto. Co to znaczy, że Hashimoto jest autoimmunologiczną chorobą przewlekłą? Jak wspomóc leczenie poprzez dietę?

Hashimoto jest przewlekłą chorobą polegającą na niszczeniu komórek tarczycy przez nieprawidłowo działający układ odpornościowy. Przez co narząd ten nie może funkcjonować prawidłowo i dochodzi do niedoczynności tarczycy.

Objawy najczęściej występujące przy Hashimoto to:
– osłabienie
– senność
– ciągłe poczucie wyziębienia
– zmęczenie
– nerwowość
– wypadające włosy
– sucha skóra
– problemy z koncentracją i pamięcią
oraz wiele innych niespecyficznych objawów, które warto skonsultować z lekarzem.

Diagnostyka opiera się na wynikach badania krwi m.in.: TSH, Ft3, Ft4, Anty-TPO, Anty-TG oraz USG tarczycy.

Jeśli zdiagnozowano tę chorobę u danej osoby to podejmuje się leczenie u lekarza specjalisty – endokrynologa. Warto wtedy przyjrzeć się swojemu stylowi życia, który częściowo wpłynął na wystąpienie Hashimoto. Zbilansowana dieta, umiarkowana aktywność fizyczna oraz umiejętność radzenia sobie ze stresem to czynniki pozytywnie wpływające chorujący organizm.

Dieta w Hashimoto

W przypadku osób chorych na Hashimoto należy zadbać o zbilansowaną dietę ułożoną indywidualnie przez specjalistę dietetyka. Trudno podać jedną, uniwersalną dietę dla każdego chorującego na Hashimoto. Na początku dobrym sposobem na rozpoznanie co nam służy a co nie jest obserwacja swojego stylu żywienia. Można prowadzić dzienniczek obserwacji co i kiedy jemy oraz jakie objawy występują po spożyciu danego produktu. Często chorzy na Hashimoto mają problemy z nietolerancjami i alergiami dlatego można rozważyć wykonanie badań, które wskażą czego nasz organizm nie toleruje.
Szczególnie gluten i nabiał są często wykluczane z diety Hashimoto. Jednak dieta eliminacyjna powinna być stosowana w przypadkach potwierdzonych nietolerancji czy alergii, ponieważ istnieje ryzyko niedostarczenia wszystkich niezbędnych składników odżywczych organizmowi. 

 

Zbilansowana dieta polega na tym, że organizm z pożywienia może czerpać wszystkie niezbędne mu substancje odżywcze. Jakie są jej podstawowe zasady?
– urozmaicenie produktów
– uregulowanie pory posiłków
– umiarkowanie przy spożyciu posiłków
– unikanie wysokoprzetworzonej żywności
– dbanie o odpowiednią ilość warzyw, owoców, płynów.

Pewne składniki diety przy Hashimoto mają większe znaczenie, dlatego zadbaj o odpowiednią ich podaż. Są to witamina D, witamina B12, cynk, selen, omega 3. 

Hashimoto – gdy tarczyca staje się wrogiem