Jak zdrowo żywić przedszkolaka? 6 ZŁOTYCH ZASAD

Pierwsze lata życia są bardzo ważne w kształtowaniu zdrowych nawyków żywieniowych, a te wspomagają prawidłowy rozwój i zmniejszają ryzyko wielu chorób w dzieciństwie i życiu dorosłym.
Często słyszymy te informacje i jesteśmy tego świadomi, ale najważniejsze to działać. My, RODZICE mamy duży wpływ na zdrowie naszych maluchów, więc korzystajmy z wiedzy i jedzmy zdrowo całą rodziną.

Co to znaczy? 
To znaczy, że mamy ustalone posiłki (śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja) o określonych porach i trwają po ok. 30 minut. Warto zadbać o wspólny posiłek przy stole, gdzie każdy ma swoje miejsce. Przerwy między posiłkami powinny wynosić ok. 3-4 godziny, a w międzyczasie podajemy do picia wodę. To ważne, aby nie podawać dziecku co chwila jakieś przekąski (typu biszkopcik lub soczek), bo może wyjść z tego 20 posiłków dziennie.

Co to znaczy?
Modelowy talerzyk opracowany przez Grupę Ekspertów (m.in. Instytut Matki i Dziecka) prezentuje proporcje między grupami produktów, jakie powinny się znaleźć w codziennej diecie dziecka. Istotne jest również to, jakie produkty wybieramy.
Najbardziej wartościowe są niskoprzetworzone i wysokiej jakości produkty wymienione poniżej:
Warzywa i owoce (45-50% powierzchni talerzyka): marchew, cukinia, dynia, burak, kalafior, brokuły, bakłażan, ziemniaki, pietruszka, pomidory, papryka, ogórki, fasole, groszek, soczewica, ciecierzyca, szpinak, jarmuż, kapusty, sałata, seler, bataty, jabłka, gruszki, banany, truskawki, jagody, borówki, maliny, brzoskwinie, morele, śliwki, nektarynki, cytrusy i wiele innych…
Produkty zbożowe (25-30% powierzchni talerzyka): kasza gryczana, kasza jaglana, kasza jęczmienna, kasza kuskus, kasza manna, ryż biały i brązowy, komosa ryżowa, amarantus, płatki gryczane/jaglane/ryżowe, pieczywo pełnoziarniste, jasne i ciemne, wypieki z różnorodnych mąk, makarony.
Produkty białkowe (20-25% powierzchni talerzyka): mleko, jogurt naturalny, kefir, maślanka, sery białe i żółte, śmietana, mięso drobiowe, mięso jagnięce, mięso wieprzowe, cielęcina/wołowina, ryby, jajka.
Tłuszcz (5-10% powierzchni talerzyka): oleje roślinne, masło, awokado, orzechy, nasiona, pestki.

Co to znaczy?
To znaczy, że podajemy dziecku różnorodne produkty i dbamy, aby każdego dnia było na talerzu coś innego. Urozmaicenie to łatwy sposób na unikanie niedoborów składników odżywczych (np. witamin).
Pomocne w tym względzie jest planowanie posiłków np. rozpiska na cały tydzień.

Co to znaczy?
Nie solimy wszystkiego w nadmiarze, unikamy solniczki na stole i ograniczamy słone przekąski. Zamiast soli sięgajmy po świeżesuszone zioła. Uważajmy na ilość cukru w diecie malucha, nie dosładzajmy potraw czy napojów oraz unikajmy słodkich przekąsek. Zastępujemy je owocami, warzywami, suszonymi owocami, orzechami lub własnymi wypiekami. Uważaj również na produkty, które w swoim składzie mają dużo cukru np. słodkie napoje, gotowe płatki śniadaniowe, jogurty owocowe, nie wspominając o słodyczach…

Co to znaczy?
Niektórzy z nas z własnego doświadczenia wiedzą jak to jest być zmuszanym do jedzenia. Nie warto karać, nagradzać, wywierać presji, przekarmiać maluchów. Dziecko samo wie ile ma zjeść, bo organizm naturalnie daje sygnał głodu lub sytości. Szanujmy apetyt naszego dziecka i nie zaburzajmy naturalnych mechanizmów. Moje maluchy jednego dnia potrafią zjeść wszystko z talerza, a innego dnia poskubią trochę i mówią, że są najedzone. 

Co to znaczy?
Posiłki przygotowujmy zgodnie z zasadami higieny. To znaczy myjemy ręce przed gotowaniem,  dbamy o czystość naczyń i produktów, które wykorzystujemy w kuchni. Kupujmy dobrej jakości produkty, czyli jak najczęściej sezonowe, dostępne na lokalnym rynku. Ważne, aby produkty nie były zanieczyszczone metalami ciężkimi czy pestycydami. Jeśli jest taka możliwość to wybierajmy żywność ekologiczną lub z ogródka babci. Żywność wysokoprzetworzona, której unikajmy, to produkty paczkowane z długim terminem przydatności do spożycia, z długą listą składników, np. chipsy, słodycze, ciastka, fast food, napoje gazowane, produkty gotowe.

Jak zdrowo żywić przedszkolaka? 6 ZŁOTYCH ZASAD