POST na 1 dzień, czemu czasem warto być głodnym…?

Najbardziej popularne głodówkowe diety są nie tylko stosowane przez celebrytów, ale często sięgamy po nie w celach zdrowotnych.
Wielki Post to dobry czas aby zastanowić się, co daje post organizmowi.

W przeszłości człowiek naturalnie był poddawany okresom nasycenia i głodu, więc nasze ciało jest wyposażone w mechanizmy regulujące te stany. Post od wielu wieków jest również zakorzeniony w naszej kulturze, ma na celu nie tylko oczyszczenie ciała, ale również ducha.

Post może być jednodniowy, kilkudniowy, a nawet kilkudziesięciodniowy.
Ze względu na rodzaj przyjmowanych płynów lub pokarmów dzielimy go na zupełny (pije się tylko wodę) lub niezupełny (soki, chleb i woda, zupy, owocowo-warzywny).


Ja jestem zwolenniczką POSTU JEDNODNIOWEGO.
Ważne, aby dbać o zbilansowną dietę opartą na zdrowych zasadach, a pościć 1 dzień w tygodniu, 1 dzień na 10 dni lub 1 dzień na 14 dni, w zależności od nastawienia i możliwości.

ZUPA JARZYNOWA POSTNA
– 1 litr wody
– 2 marchewki
– 2 pietruszki
– seler
– 2 łodygi selera naciowego
– liść laurowy, ziele angielskie,
– estragon, sól

Zagotuj wodę w garnku, dodaj ziele angielskie i liść laurowy. Warzywa obierz i pokrój w kostkę. Dodaj do zupy. Gotuj około 10-15 min. Dodaj przyprawy.

Zjedz ciepłą zupę na śniadanie, obiad i kolację.
Między posiłkami pij ciepłą wodę oraz napary np. z lipy, rumianku, kopru.

WAŻNE ! Jak bezpiecznie pościć?

Post nie dla każdej osoby:

Z postu muszą zrezygnować kobiety w ciąży, dzieci, nastolatki, osoby po operacjach, starsze, a także chorujące przewlekle.
W przypadku problemów ze zdrowiem, przed zastosowaniem postu skonsultuj się ze swoim lekarzem.

Jakie są PLUSY postu jednodniowego?

DLA CIAŁA:
Badania wskazują, że systematyczny post jednodniowy oczyszcza organizm, zmniejsza ryzyko występowania chorób sercacukrzycy typu II, obniża cholesterol, hamuje rozwój insulinooporności przyspiesza metabolizm.

DLA DUCHA:
Nie tylko ciało potrzebuje oczyszczenia, nasza dusza pragnie oderwać się od tego co materialne. Z własnego doświadczenia wiem, że post pozwala nabrać dystansu do konsumpcyjnego stylu życia, a gdy dodamy jeszcze konkretną intencję to możemy być zaskoczeni efektami.



.

1.”Wielki mały post”, J. Mizera, J. Stradowski, Zdrowie Focus, marzec 2014, s. 2-5
2.”Pościć albo nie pościć”, W. Buczko, Medyk Białostocki nr 73, marzec 2009, s. 26-28

POST na 1 dzień, czemu czasem warto być głodnym…?